سیم پیچی ماشین های الکتریکی AC و DC

 

نحوه تعمیرات جاروبرقی چگونه جاروبرقی را تعمیر کنیم آموزشگاه

یکی دیگر از طراحیهای اولیه موتور الکتریکی از یک «پلانجر رفت و برگشتی» (reciprocating plunger) در داخل یک «سلونوئید سوییچ شده» (switched solenoid) استفاده میکرد؛ به طور مفهومی میتوان آن را به عنوان یک نسخه الکترومغناطیسی از یک «موتور احتراق داخلی» (internal combustion engine) دو مرحلهای مشاهده کرد. معمولا از کابلهای کیسه ای در لوازم الکتریکی آشپزخانه به عنوان کابل تغذیه استفاده میشود. اتصال کوتاه در استاتور ژنراتور در مرحله های ابتدایی و اولیـــــه سبب خراب شدن حلقه ای می شود که اتصالی شده ولی اگر این اتصالی به فوریت قطع نگردد حتــی سبب خراب شدن و سوزاندن آهن دندانه های استاتور نیز می گردد.از این جهت رلــــــه دیفرنسیال که برای حفاظت ژنراتور بکار برده می شود سبب قطع کلید دیژنگتور ژنراتور نیز می شود و در سیستم واحد (ژنراتور-ترانسفورماتور-شین)سبب قطع کلید ترانسفورماتور و یا اگــر دو کلید موجود باشد سبب قطع کلید ژنراتور و کلید ترانسفورماتور خواهد شد.در ضـــمن رله دیفرنسیال در موقع عمل کردن باعث برداشت مدار تحریک شده و دستگاه جرقـــــــه خاموش کن رانیز بکار می اندازد.

 

کتاب سیم پیچی الکتروموتورهای سه فاز

 

همچنین برای نشان دادن اتصال زمین در ژنراتور می توان از مـدار رلـه دیفرنسیال نیز استفاده کرد، بطوری که رله اتصال زمین بین نقطه صفر رلـه دیفرنسیـال و نقطه اتصال ستـاره ترانسفورماتور جریـان بسته مـی شود و بـدینوسیله از بکار بردن ترانسفورمـاتور جریان اضافی جهت رله اتصال زمین صرفنظر می شود. اگر این برابری جــریان در دو طــرف محـــدوده حفاظت شده در اثر یک اتصالی از بین برود،تفاوت جریانهای دو ترانسفورماتور جریان از مدار رله عبور کرده و باعث تحریک آن می شود که مستقیم یا غیر مستقیم سبب قطع کلید شبکه می گردد. طرز کار این رله که یک رله آمپریک است بقرار زیر است: اگر یک اتصـال بدنـه در ژنراتـور یـا اتصال زمین در کـابـل رابـط بیـن ژنـراتـور تــا ترانسفورماتور جریان اتفاق افتد ارز هر سه فاز،جریان اتصال زمین عبور می کند که از روش سیم پیچی آرمیچر نـظـر قــدر مطلـق و فـاز بـا هم برابر هستـنـد لـذا این سه جریـان در سیـم پیچی زکـونـدر ترانسفورماتورها القاء شده و مجموع آنها از رله اتصال زمین می گذرد وبا زمین مدارش بسته می شود. در یک موتور الکتریکی، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیروی است که توسط میدان مغناطیسی ایجاد ایجاد شده در استاتور است به حول محور خود می چرخد هر الکتروموتور بر اساس ساختارش توسط برق جریان مستقیم DC و یا جریان متناوب AC تغذیه می گردد.

در بیشتر اوقات ژنراتور شبکه ای را تغذیه می کند که دارای جریان کاپاسیـتـو زیـاد و یا جریـان باقیمـانده زیاد می بـاشد و می توان از این جریانها برای بکار انداختن رله استفاده کرد.البته در این حـالت وقتـی که اتصالی بین50%به پائین سیم پیچی ژنراتور اتفاق افتد ، چون ولتاژ جابجـایی کوچک مـی شود از جریان کاپاسیتیو نیز کـاسته می شود. بـا در نظر گرفتـن تـلفـات مغناطیسـی ترانسـفورماتورهای جریان و نسبت تبدیـل ترانسـفورمـاتورهای جریـان بطوریـکه جریان نامی زکوندر 5آمپر شود، بـاید جریان پریمر زمین در حدود2% جریان نامی پریمر ترانسفورماتور جریان باشد تا رله جواب دهد. در این گونه موارد از یک سلف مخصوص به اسم سلف اتصال زمین استفاده می شود.سیم پیچی زکوندر این سلف بر روی مقاومت قابل تغـییری بسته شده اسـت و بـا بار گرفتن از آن در موقع اتصـال زمیـن ،می توان جریـان زمیـن را بطور قـابـل ملاحظه ای زیـاد کرد. لذا در این گونه مواقع بیشتر از رله دیفرانسیال استفاده می شود. در این روش نیز برای طی کردن پله های بیشتر باید چندین بار چرخه بالا را تکرار نماییم و برای حرکت در جهت مخالف لازم است که ترتیب پله ها را عوض کنیم.

رله دیفرنسیال فقط محـــدوده داخل خود را محافظت می نماید و از این جهت از آن بیشتر برای حفاظت ترانسفورماتورها،ؤنراتورها و موتورهای فشار قوی و شین ها استفاده می- شود وچون از اول و انتهای محـدوده حفاظت شده باید سیم های سنجش به محل رله کشیده شود،لذا این روش در حفاظت سیمهای انتقال انرژی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش معمولاًموقعی استفاده می شــود که خواســته باشیم قطــعه سیم کوتاه یا شین اتصالی شده را در کمترین زمان ممکنه از شبکه خارج کنیم. در اتصـــال واحد ژنراتور ها (ژنراتور- ترانسفورماتور- شین)می توان فقط از یک رلـــه دیفرنسیال استفاده کرد و آنرا طوری بست که ژنراتور و ترانسفورماتور هر دو در مقــابل اتصال دو فاز حفاظت شوند.در این حالت باید نسبت تبــــــدیل ترانسفورماتورها را نیز در نظر گرفت و در ضمن نوع اتصال ترانسفورماتورقدرت در انتخاب ترانسفــــورماتورهای جریان موثر می باشد. بـوجـود می آید.در صورتی که قبل از اتصالی شدن مسلماً جریانهای دو طرف با هم برابر هستند.این ترانسفـورماتورهای جـریان بـاید دارای جـریان زکوندر برابر(معمولاً5آمپر) و منحنی مغناطیسی برابر باشند و طوری مخالف یکدیگر بسته شوند که در حالت عــــادی و نرمال،جریانهای زکوندر همدیگر را خنثی کرده و رله بدون جریان باشد.

کوپلینگِ انعطاف پذیر طراحی یکپارچه ای دارد که منجر به عملکرد خوب آن در برابر حرکتهای افقی شفت میشود. قدس،80/11/27 1562 موضعگیری عربستان در برابر تروریسم/مترجم ا. صدای عدالت،80/11/27 1559 آیا عربستان از آمریکا حمایت میکند؟ از زغال ها برای حمل جریان سیم به داخل سیم پیچ روتور استفاده می شود. از آنجایی که سیم های گرد کوچک برای سیم پیچی کردن راحت تر هستند و شکل مخروطی شیار ها مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند، از آنها استفاده می شود. به سیم پیچهای روتور جریان میدان جدایی اعمال می شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز، به گردش در می آید. ابتدا به مدت ۴۰ ثانیه پایه ۴ برق دار شده و فن مشعل کار می کند تا در صورت وجود گاز و مواد حاصل احتراق در داخل دیگ ، آنرا تخلیه نماید . سیم پیچی الکتروموتورهای سه فاز یکی از مشاغل مد نظر برای دانشجویان رشته برق می باشد.از اینرو فایلی برای شما دوستان گرامی به صورت مجموعه نکات مهم در سیم پیچی الکتروموتورهای سه فاز به همراه سوالات چهارگزینه اي در سیم پیچی الکتروموتورها سه فاز آماده کرده ایم.این فایل توسط آقای مرتضی اقبالی تهیه و تنظیم شده است.این فایل در 70 صفحه ، به آموزش سیم پیچی الکتروموتورهای سه فاز پرداخته است.

سیم پیچی آرمیچر با دست

مرتضی نبوی. -رسالت،80/11/20 1585 آقای بوش! گاهی نیاز است که جریان نامی کنتاکتوری که وظیفه اعمال جریان معکوس به الکتروموتور را دارد تا بیست برابر جریان نامی موتور انتخاب گردد.تغییر جهت گردش در موتور های سه فاز با تعویض جای دو فاز و در موتور های تک فاز با تعویض یکی از دو سر سیم پیچ اصلی یا راه انداز امکان پذیر می شود. سپس ، گام های عقب و جلو دارای علائم متضاد هستند و نمی توانند برابر باشند. اما در مورد فاز قضیه فرق خواهد کرد به طوری که فاز ورودی شبکه را به ورودی فیوز 25 آمپری وصل می کنید و از خروجی فیوز 25 آمپری به هر کدام از فیوز ها یک انشعاب گرفته تا تغذیه آنها نیز تکمیل شود سپس سیم های افشانی که برای فاز انتخاب کرده اید را به خروجی هر کدام از فیوز ها وصل می کنید و سر بندی ها را محکم و تمیز انجام دهید تا عیبی از نظر فنی نداشته باشد.

آموزش سیم پیچی موتور

این سیم پیچ ها در شکاف ها قرار می گیرند تا تعادل مکانیکی به دستگاه داده شود ، اما به صورت الکتریکی به بقیه سیم پیچ ها وصل نمی شوند. ” پاسخ این سوال را به صورت مفصل در پست های قبلی دادیم و حتی بصورت حرفه ای ترانسفورمر را بررسی کردیم. رفع عیب: در صورت معیوب شدن محور ، فن در حال چرخش دچار لنگر شده و علاوه بر تولید صدای اضافی و بی مورد ، موجب خرابی آنها و در نتیجه تشدید این عیب خواهد شد. این قطعات بصورت یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و محکم شدهاند (هسته استاتور) با شیارهایی که در شکل (۱) نشان داده شدهاند. موتور AC مانند بیشتر موتورهای الکتریکی دارای استاتور ( قسمت ثابت بیرونی ) و روتور ( قسمتی که داخل استاتور می چرخد ) می باشد، که با فاصله دقیق و حساب شده ای از هم قرار داده شده اند.

فرق سیم مفتولی و افشان در این است که سیم های افشان منعطف تر هستند و از بی شمار مفتول نازک مسی تشکیل شده اند. این موتور در سال1912 توسط شراگ و ریشتر توسعه یافته و نام آنان را به خود گرفته است .این موتور با تغذیه رتوری و نوع شنت است که جاروبک متغییر کموتاتور سه فاز القایی است که برای کنترل سرعت و هم بهبود ضریب قدرت قابلیت تنظیم دارد . در این مورد، روتور همان تعداد قطبهای استاتور را داراست و «سیمپیچ» (winding) از سیمهایی ساخته شده است که به «حلقههای سایشی» (slip rings) روی شافت متصل اند. از فولاد سیلیکون چند لایه برای هسته آرمیچر استفاده می شود تا جریان گردابی و تلفات هیسترزیس را کاهش دهد. موتورهای سنکرون بسیار بزرگ (مانند موتورهای مورد استفاده برای کمپرسورهای خط لوله) قادر به تولید دهها هزار کیلو وات در خروجی هستند. پاسخ ساده است: برای اینکه بتوان به آسانی با پلهای مسی اتصال ثابت ایجاد کرد.. زمانی که استاتور را به شبکه وصل می کنیم، میدان گردان بوجود می آید که با سرعت سنکرون می چرخد. دوسیم را در لبه الکتروموتور به هم وصل کنید.

Comments

Popular posts from this blog

کیفیت تلویزیون اسنوا

نحوه روشن کردن پکیج بوتان

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان